Leadgeneratie per telefoon, toekomst of vergane glorie?
"Ik ben blij dat u even tijd heeft want we hebben een schitterend aanbod voor u wanneer u nu beslist, kunnen we direct een afspraak maken?" of "goedemorgen meneer, u bent als een van de vijf mensen in deze straat geselecteerd als nieuwe klant van energiebedrijf X, mag ik een afspraak met u maken"?
Toch heeft de leadgeneratie per telefoon in de B2C markt een gevoelige tik gekregen na de invoering van het bel-me-niet-register. Dit ligt anders voor de leadgeneratie in de B2B markt. Hier is het nog wel toegestaan om ondernemers ongevraagd te bellen met een passende aanbieding.
Leadgeneratie in de B2B markt
In de B2B markt is leadgeneratie, op welke wijze dan ook, van levensbelang. Zonder leads staan heel veel bedrijven gewoon stil. Waar komen nu al die leads vandaan? En misschien wel belangrijker, hoe kun je de leadgeneratie per telefoon nieuw leven in blazen en in eigen beheer gaan doen. We hebben 5 tips voor je op een rij gezet om je te laten zien dat leadgeneratie per telefoon nog steeds volop kansen biedt in de B2B markt. Want een hele simpele rekensom leert ons dat wanneer je het aantal goede leads met 10% kunt laten stijgen en je kunt de kwaliteit van de leads op peil houden, je eenvoudigweg 10% meer omzet zult behalen.
1. Ga het gesprek aan
Veel van onze marketinguitingen zijn éénrichting verkeer. Onze website, de advertenties etc. allemaal gaan ze van ons richting de klant. Om hierop te vertrouwen is heel gevaarlijk. Daarom de tip: ga zoveel mogelijk het gesprek aan met je potentiële klant.
Wanneer een bezoeker van je website een mail stuurt met een vraag of een gesprek opent op de chatmogelijkheid op je site, stuur hem dan geen direct antwoord of een link waar hij een antwoord kan lezen, maar biedt hem een 10 minuten gesprek aan waarin hij of zij alle vragen kan stellen. Probeer dus daadwerkelijk persoonlijk contact te maken.
2. Heb je livechat geïnstalleerd op je website?
Soms kunnen bezoekers meer vragen stellen dan jij op je website kunt beantwoorden. Ook al heb je nog zoveel informatie op je website staan, toch zullen er altijd specifieke vragen van bezoekers blijven. Met livechat geef je je bezoekers de mogelijkheid om direct hun vragen te stellen. Wist je dat meer dan 40% van je bezoekers het waarderen dat ze via livechat vragen kunnen stellen? En dat van de vragenstellers meer dan 70% hierover zeer tevreden is? Een functie die je dus eigenlijk niet mag missen op je website.
De meest livechat extensies vragen om een emailadres voor het geval de vraag niet direct beantwoordt kan worden. En dat brengt mij bij de volgende tip op weg naar een succesvolle verkoop.
3. Ooit gehoord van maketing automation voor leadgeneratie?
Eerst maar even iets over marketing automation. Met deze techniek kun je eerder verworven leads onderhouden met als insteek om meer data te verzamelen. Gebruik deze data om steeds gerichter te mailen naar deze klant zodat je deze langzaam naar de koopfase kunt leiden. En met steeds gerichter bedoel ik dat je niet dezelfde informatie moet sturen naar iemand die je website voor de eerste keer bezoekt en zijn emailadres achterlaat als naar iemand die al voor de 4e keer een vraag stelt.
4. Leads maken van je bezoekers
98% van je websitebezoekers verlaat je website zonder enige verdere actie te ondernemen. Zou jij niet willen weten wie deze 98% is en willen achterhalen waarom zij op jouw website niet hebben gevonden wat ze zochten? Met een tool zoals leadfeeder kun je zien welk bedrijf er op je website is geweest, welke pagina's ze bezocht hebben en ook hoe lang ze op een bepaalde pagina geweest zijn. Ben je in staat om een integratie met Mailchimp te maken, kun je zelfs op individueel niveau zien wat er gebeurd is.
Zou je niet een enorme hoeveelheid leads kunnen genereren wanneer je zou kunnen achterhalen waarom deze bezoekers weggegaan zijn? Zou je deze mensen niet een aanbod willen doen, een vraag willen stellen?
5. Een cadeautje werkt echt !!
Ruilen? Een cadeautje voor jouw emailadres. En reken maar dat het werkt. Honderden, duizenden bedrijven werken op deze manier. Zouden zij dit doen wanneer het niets op zou leveren? Hoe vaak heb je het zelf al gedaan, je emailadres ingevuld om de 7 tips voor een betere AdWords campagne te lezen? Of de 5 tips voor een leuk bedrijfsuitje? Inderdaad, het werkt. Nu nog vinden wat jij kunt weggeven, liefst iets waardevols! En met het emailadres kun je weer naar stap 3. Zie je nu waarom je weken naderhand nog steeds aanbiedingen krijgt van een bedrijf? Goed he?
Oké, nog een tip als bonus dan.
Bonustip - Wat weet je van retargeting?
Via Google Adwords kun je heel eenvoudig bezoekers naar je website toe halen. Maak werk van het opzetten van je campagne want deze campagnes moeten je nieuwe leads binnen halen. Kijk maar eens naar het onderstaande plaatje. Zo kun je van websitebezoekers nieuwe leads maken.
Heb jij ook nog tips om voldoende leads binnen te halen en wil je deze met ons delen? Schrijf dan ook een blog en stuur deze in via deze link.